Inárcs az egész világ

Pap Gábor interjúja Kovácsné Lapu Máriával

Versmondókkal, gyerekszínjátszókkal indultatok, aztán diák- majd felnőtt amatőr színjátszás lett belőle. Mindezt egy olyan faluban, ahol nincs is középiskola! Úgy látom, mintha az amatőr színjátszásban kétféle modell létezne. Vannak, akik „megállnak” a gyerekszínjátszásnál, és mindig újrakezdenek, míg mások, ahogy Ti is, folyamatosan építkeznek, és felvállalják az idősebbek foglalkoztatását is.

Ezt nem pontosan tudod, az első csoportunk középiskolásokból állt. És ugyanazért jött létre, amiért azután az összes többi diákcsoport is. A volt tanítványaink, akikkel akkor még „csak” verseket mondtunk, visszajártak, és valami többet is szerettek volna csinálni. Így született meg az első társulat, amely akkor még versműsorokat készített. Később felnőttek a gyerekcsoportok, és nem akarták abbahagyni a színjátszást. És ez a mai napig tart. Már három művészeti iskolából „kinőtt” társulatunk van. Nem tudom, hogy pontosan mi az, ami itt tartja vagy visszahozza őket, de úgy sejtem, hogy az a közösségi együttlét a vonzerő, ami a több éves munka során kialakul. Az évek során, ahogy felnőnek, elfelejtődik a korábbi tanár-diák viszony. Talán nem túlzás azt mondani, hogy valami barátságfélévé alakul át. És persze nemcsak hozzánk, hanem egymáshoz is hűségesek.

 

Milyen háttér kell mindehhez, lehet ez valamiféle minta vagy modell mások számára? Mit jelent a falunak az inárcsi színjátszás? Tudtok próféták lenni otthon, Inárcson?

Arra nem tudok felelni, hogy ez minta vagy modell lehet-e bárki számára. Mi harminckét éve ebben a faluban élünk, és biztos, hogy ez speciális helyzetet jelent. Hogy tudunk-e próféták lenni? Túlzás lenne azt állítani, hogy valamiféle rajongás veszi körül a színjátszókat, de azért azt sem mondhatjuk, hogy ne vennének rólunk tudomást. A felnőtt előadásaink az utóbbi három évben elég szép számú közönség előtt zajlottak, és a gyermekszínjátszók bemutatóira is sokan eljönnek.

 

Versspecialistának számítasz, legutóbb a „nagyok” csapata, a KB 35 egy általad rendezett különleges és szabálytalan Petőfi-műsorért fődíjat kapott a Kaleidoszkóp Versfesztiválon.

Ismét pontosítanom kell: ez a munka csak részben az én rendezésem. Az ötlet, hogy játsszunk Petőfit egészen másként, Zolié, a fiamé volt. A verseket hárman – Zoli, volt tanítványom és színjátszóm, Szivák-Tóth Viktor és én – válogattuk össze, minden próba előtt megbeszéltük, hogy nagyjából mit szeretnénk csinálni, aztán még hozzátették a magukét a többiek is. És az sem volt kevés! Szóval ez a darab a létrejöttét tekintve is teljesen „szabálytalan” volt, bár erre a típusú együtt dolgozásra már korábban is sokszor volt példa ennél a csoportnál. A legfontosabbnak azt tartom, hogy úgy rakjuk össze a verseket, hogy azok együtt mást és többet jelentsenek, mint külön-külön. Ezért a legtöbb esetben a közölni akart mondandóhoz keresek verseket.

 

Gyermekeid, Zoli és Anna is követnek a pályán. Hogy érzed, inkább a követőid vagy teljesen más úton járnak?

Igen, úgy tűnik. Hosszú éveken keresztül a férjemmel, Kovács Gézával dolgoztunk együtt, ez persze ma is előfordul, de az elmúlt két-három évben többet velük. Ez valahol teljesen természetes, hiszen kicsi koruktól cipeltük őket magunkkal a próbákra, előadásokra. Anna inkább még csak kóstolgatja a szakmát, Zoli már jobban benne van. Ha teljesen nem is, de természetes, hogy más úton járnak. Többféle hatás érte őket, mint annak idején minket, tudatosabban is készülnek erre a tevékenységre. Nagyon szurkolok nekik, és persze Viktornak és minden tanítványomnak is, aki erre adja a fejét, hogy megtalálják a helyüket, és legalább annyi jó pillanatuk legyen, mint nekünk volt.

 

Sokat láttalak dolgozni, mégis csak nagyritkán idegesnek, kiabálni viszont soha. Hogy éred el, hogy mégis minden összeáll?

Örülök, hogy Te csak ritkán láttál idegesnek, de a valóság azért nem ilyen szép. Én is be tudok durranni, és olykor kiabálni is szoktam, bár igyekszem elkerülni. Aztán az se igaz, hogy minden összeáll. Sajnos volt jó néhány dolog, ami nem sikerült, de a bukásokból is mindig lehet tanulni, néha talán még többet is, mint a sikerekből.

 

Milyen terveitek vannak? Lehet még tovább terjedni térben és időben?

Erre a legnehezebb válaszolnom. Pillanatnyilag több mint száz színjátszó van, él és dolgozik Inárcson. Ez már most akkora létszám, hogy alig bírunk vele. Nem tudom meddig marad együtt a KB 35, hiszen ők lassan már az egyetemista korosztályból is kinőnek, de remélem, még van pár közös évünk. Egyelőre a maximális programunk az, hogy működtetnünk kell kilenc csoportot, ki kell találni a foglalkozásokat, hogy jól érezzék magukat a gyerekek, és hát persze a darabokat is.

 

Az interjú elkészülte után, 2009. január 22-én a Magyar Kultúra Napja alkalmából Kovácsné Lapu Mária a nem hivatásos művészetek terén kimagasló értékű tevékenységet végző pedagógusoknak járó Csokonai Vitéz Mihály alkotói díjat vehette át Hiller István oktatási és kulturális minisztertől, amihez ezúton is gratulálunk!

(diakszinhaz.hu)

Egy gazdag élet

– Inárcsra egyszerű pályázat útján kerültünk a férjemmel, Kovács Gézával. A főiskola végén olyan helyet kerestünk, ahol magyar-történelem szakos tanárt keresnek, ráadásul kettőt. A falu akkor még egész más volt, de az iskola megtetszett, és ott ragadtunk, immáron 33 éve. A színjátszás egy kicsit távolabbi dolog, már középiskolás koromban is amatőr színjátszó voltam, még Ki mit tud?-ot is nyertünk annak idején. Mégis az igazán meghatározók a szegedi évek voltak, amikor bekerültem a Paál István vezette Szegedi Egyetemi Színpadra, ahol három évig dolgoztam. Ez nagyon fontos volt az egész későbbi életem alakulása szempontjából. Az erős színjátszó élmények ellenére, amikor elkezdtünk tanítani a férjemmel, a színjátszással mégsem próbálkoztunk. Amit a környéken a gyermekszínjátszó csoportoknál láttunk, az a hagyományos királyos, palástos, koszorús lány ruhás színjáték nem igazán tetszett nekünk. Azt pedig nem tudtuk, hogy a gyerekekkel hogy lehet ezt jól csinálni. Így aztán hosszú ideig csak versmondókkal foglalkoztunk.

– Mikor és hogyan született meg az első színjátszó csoportod?
– Az egyik versmondó csoportunkkal, akik úgy döntöttek, hogy középiskolás korukban is visszajárnak, versműsorokat kezdtünk rendezni, amelyek már elszakadtak ugyan a jellegzetes irodalmi színpadi műsoroktól, de még nem voltak színjátékok. Egy véletlen folytán eljutottunk Csurgóra, az Országos Diákszínjátszó Fesztivál döntőjére, s ez óriási élmény és rémület is volt egyszerre, mert ott igazi diákszínjátszó csoportokkal találkoztunk, és akkor ott mi nagyon amatőrnek éreztük magunkat. Ezzel egy időben férjemmel, akivel aztán hosszú éveken át együtt dolgoztunk, elmentünk Gödöllőre egy színjátszó továbbképzésre, amit Kaposi László tartott. Innen indult minden, az ott látott bemutató foglalkozás nagyon erős hatással volt ránk. Ekkor kezdtünk el gyermekszínjátszással foglalkozni.

– Ezek után már önjáróvá vált a dolog?
– Valóban így volt, önjáróvá vált az egész, mert jöttek a gyerekcsoportok egymás után, aztán ezek a gyerekek úgy döntöttek, hogy ők nem akarják abbahagyni, és akkor megalakultak az első diákcsoportok. Aztán egyre többen akartak színjátszani, egyre nagyobb létszámban, és egyre több csoporttal kellett produkciókat színpadra állítani. Közben a diákszínjátszók felnőttek, és továbbra is együtt maradtak, így felnőtt csoport is alakult. És hála Istennek, az Ő tagjaikból kikerültek azok a fiatal munkatársak, akik ma már szintén gyerekekkel és középiskolásokkal foglalkoznak. Mára több mint százra emelkedett színjátszóink száma, és ezt már nagyon nehéz lenne az Ő segítségük nélkül működtetni.

– A felnőtt színjátszók között ott vannak a saját gyerekeid is, akik szinte a bölcsőben ismerkedtek a versmondással és a színjátszással.
– Így igaz, abban a 13 évben, amikor még csak versmondással foglalkoztunk, megszületett a fiunk, majd a lányunk, akiket aztán vittünk magunkkal mindenhova, jöttek velünk fesztiválról fesztiválra, míg sikerült őket „megfertőzni”. Mindketten színjátszók lettek, Zoli fiam egyetemi tanulmányait is ezen a területen végzi, Anna lányom az ELTE-re jár magyar-történelem szakra és szeretné magát a drámapedagógia és a színjátszás területén tovább képezni. Mindketten csoportot vezetnek a művészeti iskolában, játszanak a felnőttek csapatában, és besegítenek nekem is.

– Ez, amit a gyerekeid nevelésénél elértél, már önmagában is fantasztikus példa, de amit a 20 évessé érett Inárcsi Színjátszókkal felmutattál, az mondhatni, egyedülálló. Az ugye tény, hogy Inárcs 5000 lakosú község és ezen a településen több mint 100 színjátszó él és dolgozik. Szinte hihetetlen!? Hány csoportban folyik most a munka?
– Mindig elbizonytalanodom, újra össze kell számolnom. Van öt gyermekszínjátszó, két diákszínjátszó csoportunk és még egy diák csapat, amelyik már nem művészeti iskolás, ez tehát nyolc, és van két felnőtt együttesünk, ez összesen tíz.

– Honnan kapsz ehhez a hatalmas munkához támogatást?
– A gyermekcsoportok egyértelműen az iskolához kötődnek, és nemcsak a Tolnay Lajos Általános Iskolához, hanem a Múzsák Alapfokú Művészeti Iskolához is, aminek a központja Dabason van. Két intézmény, de egy épületben zajlik a munka. Nagyon sok segítséget kapok az általános iskolától, a kollégáimtól, az igazgatómtól és hasonlóképpen a művészeti iskolától is. Komoly segítséget jelentett az elmúlt 20 évben, hogy akiket délelőtt tanítottam, azokkal délután színjátszottam. A két tevékenység nagyon jó hatással van egymásra. A diákszínjátszó csoportoknál egészen más a helyzet, mert Inárcson nincs középiskola. Egy 12 fős csoport tagjai 6-8 helyről jönnek össze a próbákra. Ezek a csoportok is a művészeti iskola keretein belül működnek. Az idén már három olyan csoportunk van, akik kinőttek a diákszínjátszásból, és a művészeti iskolából. Az egyikben középiskolás korúak dolgoznak, a másik kettőben már valamennyien 18 éven felüliek. A „fiatalabbak” a „Különjárat” névre hallgatnak. Az ő munkájukat az első csoportomból munkatársammá vált Szivák-Tóth Viktor és Kovács Zoltán irányítja egy ideje. És hát ott vannak a legidősebbek, akik KB 35 néven váltak ismertté, ők már tényleg felnőttek, legtöbbjük lassan már az egyetemet is befejezi.

– Őket már színtársulatként is emlegethetjük?
– Az talán még túlzás, de mindenesetre nagyon szeretik egymást, és remekül tudnak együtt dolgozni. A most készülő darabot Szivák-Tóth Viktor rendezi náluk is, így hamarosan bekövetkezik a „teljes hatalomátvétel”, ami nagy öröm számomra. Nem szabad megfeledkeznem a KB 35 Inárcsi Színjátszó Közhasznú Egyesületről sem, amit egyik felnőtt színjátszónkkal, Balogh Ferenccel egy éve hoztunk létre.

– Milyen a visszhangja a munkátoknak a faluban, milyen a látogatottsága az előadásaitoknak?
– Az Önkormányzattal nagyon jó a kapcsolatunk, támogatják a munkánkat, elismerik a színjátszók teljesítményét, büszkék ránk, ami nagyon jó érzés. A szülők is értékelik eredményeinket, máskülönben nem lenne ennyi színjátszó Inárcson. Sok szülő kifejezetten küldi hozzánk a gyerekét, mert látták, tapasztalták, hogy bátortalan, gátlásos gyerekek kinyíltak, kinőtték magukat a színjátszás segítségével. A gyerekek maguk is tapasztalták osztálytársaikon a kedvező változásokat, és boldogan jöttek a színjátszók közé, mert a gyerekek imádnak játszani, s ha közben még szerepelni is lehet… A látogatottság? Úgy 10 évvel ezelőtt még nem voltak tömegek egy-egy bemutatónkon. Az utóbbi években azonban szinte minden előadásunk jelentős számú közönséget vonz. Most pedig a 20 éves jubileumi rendezvénysorozatunkon mindkét napon folyamatosan telt ház előtt játszottunk, ami legalább kétszáz nézőt jelent.

– Ahogy a beszélgetésünk elején kimondtam, ugye nem tévedek, az Inárcsi Színjátszóknak neve van az ország színjátszó életében?
– Ez érdekes dolog. Azért most már eléggé ismernek minket, de leginkább a gyermekszínjátszó körökben. A Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozó Országos Gálaműsorára például évről évre meghívást kapunk. Ott nagyon jól cseng az inárcsi név. A felnőtt csoportunkat is jól ismerik, például, amikor az ajkai Aranydeszka Fesztiválra elmegyünk, akkor ott pontosan tudják a fesztivál többi résztvevői, hogy kik az Inárcsiak. A diákszínjátszó találkozókon egy egészen másfajta közegbe csöppen az ember, ott is volt nekünk egy pár nagyon jó évünk. Éppen a mostani KB 35-ös csoporttal egymást követő 3-4 évben ott voltunk az országos döntőn, és amikor például az Esterházy Péter regényéből a Harmonia Caelestisből készült „Édesapám”-at játszottuk, már úgy éreztem nem voltunk idegenek abban a közegben. Szóval nem könnyű betörni a diákszínjátszás országos élmezőnyébe, és főleg nem könnyű megőrizni a nehezen kivívott helyet. Ezt a munkát egyébként is már a fiatalok viszik nálunk, nem én, de nagyon bízom benne, hogy sikerülni fog nekik, mert szerintem nagyon jó úton járnak.

– Mondd, ha visszanézel, örömet adott mindez neked?
– Abszolút. Szinte csak úgy tudok visszaemlékezni, hogy nagyon sokat kaptam a színjátszástól, a versmondástól és a gyerekektől is. Ha mindez nincs, minden nehezebb lett volna, a tanítás is. Fásultabb lennék, biztosan. Így volt jó, és így volt szép, mindazzal az őrülettel, amit ez olykor jelentett és jelent ma is.

– Melyik korosztály áll közelebb hozzád, kikkel dolgozol szívesebben?
– Nehéz erre válaszolni, mert változó. Amit a felnőttekkel létrehozunk, azok már tulajdonképpen teljesen közös alkotások. Most leginkább már gyerekekkel foglalkozom. Egy dolgot azonban feltétlenül meg kell említenem, ami a KB 35 csoport történetéhez tartozik. Nekik nagyon nagy részük van abban, hogy én ilyen sokáig csináltam, és még most is csinálom azt, ami a színjátszás és a színjáték. Számomra külön ajándék és öröm volt, ahogy ők felnőttek, felnőtt színjátszóvá váltak. Olyan lelki plusz, olyan kivételes ajándék a sorstól, hogy ők együtt maradtak, hogy olyan jól tudunk együtt dolgozni, eredményesek lenni, annyira jól megértettük és megértjük egymást mind a mai napig, s most már tulajdonképpen barátokként vagyok velük együtt.

– A további terveid, rendezői vágyaid?
– Hosszú távú terveket nem szoktam szövögetni, maximum egyéves terveket, amikben természetesen fontos szerepe van a fiataloknak, akik remélem, egyre jobban beépülnek a közös munkánkba, és egyre sikeresebbek lesznek. Ami engem most rendezőként leginkább érdekel, az a gyerekek egymás közötti és a gyerekek és a felnőttek közötti viszony. Ezen belül is a kamaszok világa, amelyik a szívemhez a legközelebb áll. Ők azok, akik magukra hagyatottak a felnőttek, a szülők és sokszor a pedagógusok által is. Az ő rendkívül bonyolult, néha drasztikus és kemény világuk ugyanakkor nagyon izgalmas és nekem nagyon fontos. Ha sikerül megoldani, erről szólnak majd az idei darabjaink.

Máriával példaértékű munkájukról a tanítás és a bemutatók ezernyi szépségéről, az esetenként adódó kudarcokról, az egymás tiszteletén alapuló csapatmunkáról, az együtt megélt sikerekről még hosszan beszélgethettünk volna. Jómagam szerencsés vagyok, mert több alkalommal tanúja lehettem az inárcsi titoknak. Azok a gyerekek, akik az Ő színjátszói lehettek, egész életre szóló útravalót kaptak
.
Szellemiségükben, lelkületükben, emberségükben többek, jobbak lettek, ezért maradtak együtt még 20 év után is. Inárcson Kovácsné Lapu Máriának sikerült csodát tennie és szűkebb és tágabb családja révén ez a csoda öröklődik. Becsüljük meg és vigyük el a hírét.

(pmkult.hu)

Ki vagyok én? a Marczibányi Téri Művházban

Diákszínházi estek

2009. február 13., péntek 18.00
KI VAGYOK ÉN? (50’)

szerkesztett előadás Petőfi Sándor verseiből a KB 35 Inárcs előadásában
Az előadást 12 éves kortól ajánljuk, elsősorban középiskolásoknak és felnőtteknek

Ki vagyok én?

Kik vagyunk? Mitől válik értelmessé az életünk, hogyan nyerhet jelentést? Mit kezdjünk saját mulandóságunkkal? Ezek a kérdések végigvonulnak Petőfi költészetén, húsbavágóan aktuálissá téve azt a mai olvasó számára is. Előadásunk célja, hogy újra felfedezzük és felfedeztessük Petőfi költészetét, amelyet sokszor talán túl ismerős számunkra, ezért nem vesszük észre azt a költői erőt és frissességet, ami pedig sajátja.
Az előadás színházi szemmel és szabadon közelít a versekhez, hogy azok képessé váljanak új, számunkra fontos és izgalmas tartalmak kifejezésére, ami csak akkor lehetséges, ha képesek vagyunk párbeszédet folytatni, új, saját kérdéseket feltenni ezekhez az unalomig ismételt versekhez: mit jelent ma nekünk ez a költészet, és ez az életmű, amely oly fontos szerepet tölt be mind a magyar irodalomban, mind pedig a magyar „mitológiában”.
Ami az előadás vezérfonalául szolgál, és egyben legnagyobb esélye: a szerepjátszás, Petőfi szerepjátszó kedve, ami verseiben is rendkívüli erővel van jelen, és ami garantálhatja a színházi megjelenítés lehetőségét, hogy ne „csupán” egy irodalmi estet láthasson a néző.
Az előadás 2008 októberében a Kaleidoszkóp Versfesztiválon fődíjat kapott.

(www.marczi.hu)

Kovácsné Lapu Mária Csokonai-díjas

(forrás: www.okm.gov.hu)
Hiller István oktatási és kulturális miniszter a Magyar Kultúra Napja alkalmából kitüntetéseket adott át csütörtökön Budapesten az Iparművészeti Múzeumban.
A tárcavezető hangsúlyozta: január 22-én szerte az országban és a határon túl, mindenütt, ahol magyarok élnek Kölcsey Ferenc és a himnusz iránti tiszteletből a magyar kultúrát köszöntik, és ápolása mellett hitet tesznek. Ezen a napon azokat is köszöntik, akik a magyar kultúrának szentelték életüket, tehetségüket, tapasztalatukat, szívükkel és érzésükkel ezt szolgálták, alakították.
A kitüntetettekhez szólva úgy fogalmazott: „Az önök munkája, eredménye példa az országban minden generáció számára. Az elismerés nem csak köszönetnyilvánítás az elmúlt évek, évtizedek munkájáért, hanem sajátos felkérés, megbízatás is, hogy az elkövetkezendő években, évtizedekben a magyar kultúra odaadó és értő szolgájaként tegyék és végezzék munkájukat”.
A szakminiszter a január 21-én befejeződött Reneszánsz Évről szólva rámutatott arra, hogy lehet összefogást teremteni Kelet-Európában: „Kell, hogy szót értsünk egymással határon belül és határon túl is”.
Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter és Dr. Schneider Márta kulturális szakállamtitkár

CSOKONAI VITÉZ MIHÁLY ALKOTÓI-DÍJAT

adományoz a nem hivatásos művészetek és a népművészet területén kimagasló értékű tevékenységet végző alkotóknak, művészet-pedagógusoknak, művészeti együttesek vezetőinek:

Dr. BARSI ERNŐ
néprajz- és népzenekutatónak,
BAZSÓ IMRE
fotóművésznek,
KISS LÁSZLÓ
versmondónak,
KOVÁCSNÉ LAPU MÁRIA
színjátszónak,
LEMLE ZOLTÁN
kórusvezetőnek,
LOVÁSZNÉ JUHÁSZ RITA
tárgyalkotó népművésznek,
SCHÉFFER ANNA
iparművésznek.

20 éves találkozó

20 éves az inárcsi színjátszás

2008. november 28-29.

Tolnay Lajos Általános Iskola
Inárcs, Tolnay L. u. 1.
A belépés díjtalan
Támogatói jegy váltható!

nov 28. Péntek 16:00-21:00 (utána: beszélgetés)

  • Kisfiúk és nagyfiúk
  • János vitéz
  • Mizantro-pop
  • Kádár Kata
  • Ki vagyok én? (Petőfi)
  • Angyalföld felett az ég
  • Fogadó a nagykátyúhoz

nov. 29. Szombat 14:00-21:00 (utána: féktelen mulatozás)

  • Girbe-gurba város
  • Édesapám
  • Az ember gyereke
  • Váratlan macskának váratlan a szőre
  • Müller táncosai
  • +sok-sok meglepetés