TIKK

Ismertető:

A pszichiáterek szerint ezeknek a nagyon elterjedt, sokakat érintő, úgynevezett „rossz szokásoknak”, illetve kényszermozgásoknak a többségét a belső feszültség hívja elő. A tikk egy tünet, jelen esetben egy társadalomé, mely olykor nevelési célokban, oktatási elvekben határozza meg magát. Mik azok a belső feszültségek, melyek létrehozzák?

A színházi előadás alkotói színészek és pedagógusok, a választ nem tőlük, csak közösen találhatjuk meg.
A II. TITÁNium Színházi Szemle MU –díjas előadása
A Progress Pápa – A 22. Ifj. Horváth István Nemzetközi Amatőrszínházi Fesztiválon a zsűri az első helyezést ítélte oda Tikk című előadásunknak.

A TIKK című előadás egy gimnáziumi tantestület „stratégiai hosszú hétvégéjét” követi végig az eldugott kulcsos-házba való megérkezéstől a tankerületi igazgató betoppanásáig. Erre az alkalomra csak félig-meddig önszántukból, nagyobb részt központi utasításra került sor, az intézményfenntartó TIKKugyanis elvárja a gimnáziumtól, hogy a köznevelés átszervezéséhez igazodva alakítsa ki profilját, szakmai hitvallását. A kidolgozandó arculat szerint az iskolák a „kultúra végvárai”, hiszen, ahogyan a hivatalos jelszó is megfogalmazza: „A barbarizmust mi állítjuk meg!”

Az eldugott kulcsos-házban az oktatás-nevelés célját és értelmét keresve, tanítási helyzeteket modellezve, csapatépítő és stratégiai tréningek során átbukdácsolva, már-már osztálykirándulásokat megidéző hangulatban közösen eltöltött pár nap az önállóság próbája is: mi történik egy csapat összezárt felnőtt emberrel, ha a gondviselő állam távol van?

A helyzet A legyek uráéhoz hasonló, könnyen lehet, hogy a történet kimenetele is. A belső konfliktusok kiéleződése oda vezet, hogy az egyik kolléga a helyzetből kimenekülve nekivág a vadonnak, egy másik, kezdő kolléga a keresése közben tűnik el. A háttérben zajlik egy másik történet is: az igazgatóhelyettes ugyanis olyan sikeresen végzi a tréning dokumentációját, a „lepapírozást”, hogy a feltöltött dokumentumokat olvasva fellelkesült tankerületi igazgató is útnak indul, hogy személyesen gratulálhasson a testületnek. Amikor megérkezik, már csak egy utolsó mentő ötletre van idő

A II. TITÁNium projekt támogatásával megvalósuló előadás alkotói között található igazgatásszervező, makrogazdasági elemző, drámapedagógus, képanimátor, idegenvezető, középiskolai tanár, pszichológia szakos hallgató, pénzügyi és személyzeti ügyintéző önkormányzatnál, végrehajtási ügyintéző a NAV-nál, bírósági fogalmazó, csecsemő- és kisgyermekgondozó. Vannak, akik már óvodába is együtt jártak és vannak, akik soha nem laktak ugyanazon a településen. Vidékiek és városiak. Központjuk Inárcs: kb. 35 km-re Budapesttől. A színházat közösségi térnek tekintik, ahol előny a nézőpontok sokasága, az alkotást pedig szabadnak: függetlennek és mindenki számára nyitottnak.

Az előadás támogatói: II. TITÁNium projekt, FÜGE, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, MU Színház

Alkotók / A tanári kar tagjai:

Bálint Anett – Viki: testnevelés, egészségtan
Boda Tibor – Levente: filozófia
Fodor Éva – Réka: kezdő tanárként ének-zene
Fodor Katalin – Tanasszony
Gál Zsófia – Kata: magyar, volt ének-zene
Kiss Nóra – Mártika: igazgatóhelyettes
Kovács Anna – Laura: kémia, matek
Kovács Zoltán – Balázs: számítástechnika
Ordasi Gábor – Imre: Igazgató
Szivák-Tóth Viktor – Botond: történelem, földrajz

Rendező: Szivák-Tóth Viktor

Mozgás: Zelei Péter
Zene: Fodor Katalin

Szakértő konzulens: Kovácsné Lapu Mária, Malik Gábor
Jelmez: Kálmán Zsófia
Fény, hang: Presenszki Gábor, Presenszki Péter, (Kurta Pál, Malik Gábor)

Kritikák, nézői vélemények:

Válik István: TIKK, avagy nincs helyes megoldás – PROGRESS(ív) napló 2

Formanek Csaba: Nemzeti amatőrök, szevasztok! – PROGRESS(ív) napló

Puskás Panni – revizoronline: NINCS HELYES MEGOLDÁS

Hodászi Ádám: Adjon nekik valaki tíz teltházat!

 

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.