A II. Színkavalkád fesztivál részletes programismertetője

PÉNTEK, június 28.

 

16.30 Megnyitó

beszédet mond Dr. Gál Imre, polgármester

 

16.50-18.00 Soltis Lajos Színház (Celldömölk): Téveszmék

Roland Opus halálának különös körülményei Chuck Palahniuk és Susan Fiske művei alapján, 70 perc

 Írta és rendezte: Nagy Péter István

“Évszázadokkal ezelőtt az volt a szokás, hogy ha a hajósok hosszú tengeri útjaik során lakatlan szigetre bukkantak, otthagytak pár disznót. Vagy kecskét. Így ha a jövőben esetleg újra odavetődtek, bőséges élelemforrás állt rendelkezésükre. A természet érintetlen volt. Olyan őshonos madárfajok laktak ezeken a szigeteken, akiknek nem voltak természetes ellenségeik. Madárfajok, amelyek sehol máshol nem éltek a földön. A növényeknek, mivel nem volt mitől tartaniuk, nem fejlődött tüskéje, vagy mérge.
Egy-egy ilyen sziget ragadozók nélkül maga volt a paradicsom. Amikor a hajósok legközelebb kikötöttek, semmi mást nem találtak, csak hatalmas disznókondákat és kecskenyájakat. A tengerészek húsvetésnek nevezték ezt az eljárást.
Nem gondolkodtatok még azon, hogy mi lesz, ha egyszer Isten visszajön egy csomó barbecue szósszal?”
Carl Streator újságíró egy nap különös megbízást kap szerkesztőjétől: a hirtelen bölcső-halálról kell cikksorozatot írnia. Alighogy nekilát e nem kifejezetten hálás feladatnak, meglepő felfedezést tesz: az áldozatok mindegyikének ugyanabból a könyvből, ugyanazt a verset- egy afrikai törzsi mondókát- olvasták fel a haláluk előtti este…

Szereplők:
Carl Streator – Pesti Arnold
Duncan/Henderson/Lobélia/Dr. Sarah – Sipos László
Helen Hoover Boyle – Stangl Franciska
Mona Sabbat – Marton Mercédesz
Nash/ Apa – Szalai Szabolcs
Anya – Varga Renáta
Superior – Piller Ádám
Missy – Lestár Flóra, Mihácsi Veronika
Inferior – Boznánszky Anna
mozgás: Benkő Ágnes
díszlet: Marton Miklós, Németh Attila, Zseli Róbert, Mészárics Róbert, Pálhegyi Flóra
technikus: Kovács László
plakát: Pissinger Andrew

Külön köszönet:
Sz. Bertalan Edit, Bruckner Roland, Tóth Gergely, Nagy Péter József, Nagy Zsuzsi, Benkő Gábor, Czupor Attila, Lestár Péter, Tóthné Csiszár Jutka, Kazári József, Horváth Anna

Az előadás megtekintése 14 éven aluliak számára nem ajánlott!

19.00-19.50 Ács Tamás (Soproni Petőfi Színház): Jelentés az akadémiának (Franz Kafka művéből, 50 perc)

Nagybecsű Akadémikusok!
Egy fordított átváltozásnak lehetnek tanúi. Kafka Az átváltozás című művének főhőse, Gregor Samsa feladja az emberi lét kötöttségeit az állati lét szabadságáért. Itt minden pont fordítva történik egy majommal. Utánozás majomszokás! Míg másnak ez egy tréfa, addig Péter számára a túlélés egyetlen lehetősége. Hallgassák hát a jelentést, mely a két létezés közti szakadékból szól Önöknek, Tisztelt Akadémikusok!

Előadó-rendező: Ács Tamás

21.00-23.00 Kerekasztal Színházi Nevelési Központ (Budapest): Csontketrec

színházi nevelési foglalkozás, Geoff Gillham művéből, 120 perc

 

Út. Kietlen táj. Sötétedik.
Egy férfi kicsi, négykerekű vastaligát vonszol, rajta ketrec. A ketrec üresnek tűnik, leszámítva egy rongyhalmazt.
Egy nagyon alacsonyan szálló vadászrepülő hangja hasít végig a levegőben.

A Kerekasztal társulatának színházi nevelési programja az otthon, a szabadság és a felelősség témakörét vizsgálja egy olyan metaforikus történet segítségével, amely nyers tömörséggel tükrözi a mindannyiunkat körülvevő világot. Vajon látjuk-e magunkat a tükörképben?
Az előadás a nemzetközi hírű Big Brum Theatre in Education Company-val együttműködésben készült, az előadás díszletét, és a jelmezeket az angol társulat állandó munkatársa, Ceri Townsend tervezte.

Írta: Geoff Gillham
Fordította: Kúnos Linda

Díszlet- és jelmeztervező: Ceri Townsend
A díszlet kivitelezésében közreműködött: Józsi Zoltán, Kálócz László, Dankó Ferenc, Sümegi Tamás

Színész-drámatanárok: Bagaméry Orsolya, Farkas Attila, Nyári Arnold
Közreműködött: Lipták Ildikó

Rendezte: Hajós Zsuzsa

SZOMBAT, június 29.

 

11.00-13.00 KB35 Társulat (Inárcs): Tasnádi István – Titanic vízirevü

vadromantikus katasztrófaszínház nem kevés zenével két felvonásban, 120 perc

A társulat idén Tasnádi István drámáját vitte színre, a premier egy olyan két felvonásban játszott változat, melyet később egy tantermi és egy bállal egybe kötött nagyszínpadi követ majd. Az előadás középpontjában a vidéki lakosság és azon keresztül a magyar társadalom perspektívakeresése és kudarcai állnak.

Szereplők:
Ritter Dénes – Talapka Gergő
Bugár Mara – Kiss Nóra
Matyik Lajos – Presenszki Gábor
Matyikné Sívó Kitti – Gál Zsófia
Borzák Nóra – Kovács Anna
Pakura bácsi – Szivák-Tóth Viktor
Blaubacher Mónika – Boda Anna
Noszti Krisztián – Presenszki Péter
Dúcse – Boda Tibor
Babetta Béla – Malik Gábor
Cindy – Bálint Anett
Vasile – Ordasi Gábor
Alig Lajos – Kovács Zoltán
Colos, Tüdő, Bundi bá’, Noémi, lányok – Bálint Anett, Bálint Petra, Fodor Éva

Zenészek: Illés Árpád, Illés Csaba
Rendezte: Szivák-Tóth Viktor

15.00-16.30 Formanek-Ilyés-Pignitzky (Budapest): Book of the Dead – Halottaskönyv

fizikai színházi előadás a Tibeti halottaskönyv alapján, 90 perc

„A dőre nemtudás, a tudattalan, mint világtalan anyóka botorkál, nem tudja, hol jár, mit tesz.
A nemtudásból fakad a buzgalom, melyben a Tett, a korábbi cselekvések kérlelhetetlen hatása úgy formálja a tudattalant, mint a fazekas, ki a sárból edényt korongol.
A buzgalomból ered a tudat, mely mint erdőn gyümölcstől gyümölcshöz futkosó majom, ingatag.”
(Részlet a Tibeti Halottaskönyvhöz írott előszóból)

Az emberiséget mindig is foglalkoztatta a halál utáni lét kérdése. Ugyanakkor életünkben is többször meghalunk és újjászületünk. Félelmeink és vágyaink mentén új és új korszakok nyílnak a jövőbe, attól is függően, hogy mennyire sikerült megértenünk és feldolgoznunk a korábban velünk történteket. A Tibeti Halottaskönyv magában foglalja e változás mítoszát. Az előadás alkotóit különösen az a motívum fogta meg, amely szerint a halálba – és az újjászületésbe – vezető út nem feltétlenül magányos kaland. Ahogy Tibetben egy tanult láma vagy egy tapasztalt mester a haldoklás végóráiban a rituális szövegeket az eltávozó fülébe súgja, úgy segítjük át mi is egymást életünk különböző – olykor tragikusnak tűnő – fázisain.
A Book of the Dead című előadás három halálesetet mesél el. Az elsőben egy öregasszonynak és ápolójának kapcsolata bontakozik ki, a másodikban egy öregember találkozik egy fiatal anyával, a harmadik részben pedig két szerzetes utazik a köztes lét ösvényein. A groteszk humorral és meditatív csendekkel átszőtt előadás egyik különlegessége, hogy ugyanaz a két színész játssza el az összes szerepet.

Ilyés Lénárd és Formanek Csaba ezzel az előadással kívánja összegezni az elmúlt években a fizikai színház területén szerzett tapasztalatait. Többek között olyan alkotóktól tanultak, mint Csetneki Gábor, Oleg Zsukovszkij, vagy a Teatr Novogo Fronta társulata. Színházi munkáik mellett rendszeresen vezetnek workshopokat, ahol a színészi jelenlét testi aspektusait kutatják. Új bemutatójuk vizuális világát Pignitzky Ádám látványtervező segíti.
Szereplők – alkotók:
Formanek Csaba
Ilyés Lénárd
Pignitzky Ádám (látvány-fény)

 

17.30-18.30 FAQ Társulat – Kerekasztal Színházi Nevelési Központ (Budapest): Gáton

Közösségteremtő monodráma egy felvonásban, 60 perc

A Fejlesztés Alatt Q és a Kerekasztal Színház közös előadása.
Írta: Hajós Zsuzsa és az FAQ Társulat

Ülünk egy térben, idegen emberek. Lehet, hogy mindegyikünk ugyan arra gondol, ugyan arra vágyik, mégsem meri senki megtenni. Nemhogy megtenni, még csak beszélni sem merünk róla.
A valódi élmények a komfortzónánkon kívül történnek…
Vannak örök érvényű normák, vagy minden a kontextuson múlik? Mi alapján alakulnak ki egy közösség normái? Mi lesz, ha eltérünk ezektől? Mi történik, amikor felszabadulnak gátlásaink?
Ezekre a kérdésekre keresi a válaszokat, és az újabb kérdéseket a rendhagyó monodráma, amit akár harmincan is játszhatunk. A történet szinte észrevétlenül bomlik ki és kiderülhet, mi köze van Assisi Szent Ferencnek, a világvégének, a Terminátornak, a lelkiismeretnek és egy majomnak egymáshoz. Hol ér véget a színház és hol kezdődsz Te?
A monodráma alapjául szolgálnak: saját élmények, Gogol őrült naplója, Camus Közönye, Escher grafikái, Abramovic performance-ai, Mrozek drámái, A tudósok zenekar Mi a tudomány című száma, Aiszkhülosz Leláncolt Prométheusza, Monty Python Az élet értelme, valamint Ernesto Köhler és Joachim Andersen fuvola etűdjei.

Előadja: Árvai Péter

Zene: Tóvaj Ágnes
Konzulens: Szivák-Tóth Viktor
Szöveg: Hajós Zsuzsa
Jelmez: Kantó Nóra

Rendező: Tárnoki Márk


20.00-21.30 Trainingspot Társulat (Budapest): Szület, szeret, hal

Kiss Judit Ágnes vers-triptichonja alapján, 90 perc

A Trainingspot Társulat és a Bakelit MAC közös előadása Kiss Judit Ágnes,
József Attila-díjas költő idei téli könyvvásárra megjelenő vers-triptichonja alapján.
Ősbemutató!

“Látod, édesanyám, látod, édesanyám, mért szültél a világra?
Inkább szúrtál volna át kötőtűvel,
Döntöttél volna szekrényt a hasadra,
Emeltél volna zongorát!”

Játsszák:
Balogh Péter, Benya Kata, Boda Tibor, Boros Ádám, Bora Levente, Jobbágy Kata,
Manyasz Erika, Németh Eszter

Rendezte: Tóth Miklós

22.00 – 23.00 Pusztaformáció (Inárcs): Magánytalanok

térspecifikus improvizatív játék a Tolnay Lajos Általános Iskola tereire, 60 perc

A kísérleti előadáshoz a társulat nem használt írott alapanyagot, és nem is a drámaiság keresése volt az improvizációkat mozgató szándék. Egyszerű történésekről van szó, melyekben olykor sűrűsödnek, olykor viszont teljesen elvesznek a jelentések. Egy egészében nem átlátható világban keresik magukat azok, akik nem tudnak egyedül lenni.

Játsszák:
Bereczki Tünde, Boros Krisztián, Fazekas Anna Dorottya, Fodor Katalin, Illés Árpád, Illés Csaba, Kohári László, Mecseki Adrienn, Mester Dániel, Móczár Dávid, Wichnalek Tamás

Rendezte: Szivák-Tóth Viktor

Címke .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..